۱۳۹۰ آبان ۲۰, جمعه

پرطرفدارترین و مبحوب ترین توزیع های لینوکس کدامند؟

در این پست سعی میکنم ۱۲ توزیع لینوکس که از سایر توزیع ها معروف تر و پرطرفدارتر هستند رو به همراه توضیحاتی مختصری از هر کدام معرفی کنم، توضیحات بیشتر در خصوص هر توضیح در پست های اینده آورده خواهد شد.

  1. لینوکس اوبونتو Ubuntu: کاربر پسند توزیع لینوکس که تا کنون ساخته شده است! برخی از کاربران قدرت آن را دوست ندارند! چرا که آنها می گویند "بیش از حد کاربر پسند" است!! ، اما به نظر می رسد اکثر مردم با آن بسیار راحتند و از آن لذت میبرند. من چندین نسخه از آن را امتحان کردم و چیز بدی ندیدم :) این یک توزیع بزرگ است. از ویژگی‌های بارز اوبونتو می‌توان به کاربرپسند بودن، سادگی، زیبایی، سرعت و عدم نیاز به سخت‌افزار پیچیده اشاره کرد. این سیستم‌عامل یکی از کاربرپسندترین توزیع‌های گنو/لینوکس است و در مدت نسبتا کوتاه عمر خود، توانسته رشد خیره‌کننده‌ای در جذب کاربران عادی داشته باشد. 
  2.  لینوکس فدورا Fedora: این پروژه توسط شرکت ردهت حمایت می‌شود. این توزیع یکی از توزیع هایی از لینوکس است که به مدت طولانی مورد پسند کاربران است.  طبق آمار ارائه‌شده در وبگاه distrowatch.com، فدورا (پس از اوبونتو و مینت) سومین توزیع پرطرفدار لینوکس است.
  3. لینوکس مینت Mint:  یکی از توزیع‌های گنو/لینوکس است که برای کاربرد شخصی و در ویرایش‌های مختلفی در دسترس است. این توزیع طبق آمار سایت distrowatch.com دومین توزیع پرطرفدار است. لینوکس مینت یک توزیع اوبونتو بیس است بدین معنی که از اوبونتو به عنوان نسخه مبنا استفاده می کند و معمولا بین دو تا چهار هفته بعد از انتشار نهایی توزیع اوبونتو انتشار داده میشود از این رو میشود انتظار داشت اشکالاتی که در اوایل ارائه اوبونتو ممکن است وجود داشته باشد در لینوکس اوبونتو رفع شده باشد. لازم به ذکر است این توزیع  با سرعت بسیار زیادی در حال رشد است و چه بسا جای اوبونتو را بتواند بگیرد! البته خودم تا کنون از این توزیع استفاده نکردم.
  4. لینوکس پارسیکس Parsix: پارسیکس گنو/لینوکس نام یک توزیع زنده از گنو/لینوکس است که برگرفته از گنو/لینوکس کانوتیکس و مبتنی بر دبیان می‌باشد و از میزکار کامل گنوم به عنوان میزکار پیش‌گزیده استفاده شده‌است و کلیه بسته‌های نرم‌افزاری لازم برای یک توزیع مخصوص میزکار را داراست.  پارسیکس ابتدا برای کاربران فارسی زبان طراحی شده‌بود ولی در حال حاضر دارای جامعه کاربری فعال از سرتاسر جهان می‌باشد. آلن باغومیان ایجادکننده این توزیع، در ششم بهمن ماه سال ۱۳۸۳ خبر انتشار اولین نسخهٔ عمومی پارسیکس گنو/لینوکس را در سایت رسمی آن منتشر کرد. داشتن صفحه کلید فارسی استاندارد، استفاده از فونت فارسی آزاد، تنطیمات پیش‌گزیده برای صفحه کلید فارسی و نیز داشتن لغت‌نامه‌ای چند زبانه برای ترجمهٔ کلمات، محیطی مناسب را برای هر کاربر ایرانی و فارس زبان فراهم می‌سازد.
  5. دبیان Debian: محصول اصلی پروژهٔ دبیان، یک سیستم‌عامل آزاد و از توزیع‌های گنو/لینوکس است که از سال ۱۹۹۳ تولید شده‌است. از مفاد بنیادی این پروژه این است که تمام محصولات تولیدی باید آزاد باشند. دبیان پدربزرگ پیر لینوکس است و جزو یکی از اولین توزیع های لینوکس می باشد. توزیع بسیار محبوب اوبونتو، بر مبنای دبیان و با تکیه بر آن شکل گرفته و رشد کنند.
  6. اپن سوزه OpenSuse: اوپن سوزی یک سیستم عامل بر پایه گنو/لینوکس است که صرفا برای سیستم های کامپیوتری خانگی ، لپ تاپ ها و سرور طراحی و برنامه نویسی شده است . با استفاده از این سیستم عامل شما قادر خواهید بود که در محیط اینترنت به وبگردی بپردازید و همچنین ایمیل های خود را مدیریت کنید . اوپن سوزی این امکان را به شما می دهد که اسناد دیجیتالی خود را از قبیل عکس ، موزیک ، ویدئو و استاد دفتری خود را هرچه بهتر مرور و مدیریت کنید و لحظات خوشی را با استفاده از آن برای خود رقم بزنید.
  7. آرچ لینوکس Archlinux: آرچ لینوکس (یا آرچ) یک توزیع گنو/لینوکس است که با هدف سبک بودن و ساده بودن ساخته شده است. رویکرد طراحی تیم توسعه بر روی "سادگی"، ظرافت، صحت کد و کوچک بودن آن گذاشته شده است. «سادگی» بر مبنای تعریف آرچ، «... فاقد افزونه‌ها، تغییرات و پیچیدگیهای غیرضروری بودن ...» است. و از دیدگاه توسعه‌دهنده/برنامه‌نویس تعریف می‌شود نه از دیدگاه کاربر. توجه آرچ به سادگی و اقتصادی بودن سیستم برای توسعه‌دهنده‌ها، درمیان مسائل دیگر، به این معنی نیست که برای کمک به کاربر برنامه‌های گرافیکی برای تنظیمات سیستم ساخته می‌شود، برای مثال مدیر بستهٔ آرچ (pacman) هیچگونه واسط گرافیکی رسمی‌ای ندارد. ولی توجه بیشتر روی ساختن و آماده کردن فایلهای تنظیمات با حاشیه نویسی خوب، و استفادهٔ بهینه از خط فرمان است. این مسئله باعث شد که آرچ به عنوان یک توزیع برای «کاربران متوسط و حرفه‌ای که از کار با خط فرمان نمی‌ترسند» معروف گردد.
  8. پی‌سی‌لینوکس ‌اواس PCLinuxOS:  گاهی اوقات به اختصار به آن پی‌سی‌لوس هم می‌گویند، یک توزیع گنو/لینوکس با میزکار پلاسمای کی‌دی‌ای است. این سیستم‌عامل آزاد با هدف سادگی برای کامیپوترهای شخصی ساخته شده‌ است. نحوه انتشار این توزیع به صورت غلطان است. این به ایم معنی است که شما سیستم عامل را نصب می کنید. سپس در آپدیتهایی که انجام می دهید سیستم خود را به جدید ترین نسخه به روز رسانی خواهید کرد. 
  9. سِنت ‌اواِس CentOS: سِنت‌اواِس  یک توزیع گنو/لینوکس مبتنی بر توزیع تجاری ردهت است که از طرف جامعهٔ کاربری آن حمایت و توسعه پیدا می‌کند. سنت اواس محبوب ترین توزیع لینوکس برای سرورهای وب می باشد که تقریبا ۳۰ ٪ از تمام سرور‌های لینوکس را در بر می‌گیرد. 
  10. لینوکس mageia: Mageia جدیدترین توزیع در این فهرست است، اما ریشه های آن به جولای 1998 هنگامی که گائل دوال لینوکس Mandrake را راه اندازی کرد.  Mageia ادامه راه مندریوا را در موقعیتی استوار و به دور از هرگونه حاشیه و نوسان نشانه رفته بود. در ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۰ بیانیه‌ای مبنی بر دلایل شکل‌گیری این توزیع منتشر شد.
  11. لینوکس اسلکور Slackware : گاهی اسلکویر نیز تلفظ می‌شود، قدیمی‌ترین توزیع آزاد و متن‌باز زندهٔ لینوکس است، که به صورت رایگان عرضه می‌شود و توانسته موفقیتی جهانی کسب کند. اسلکور در سال ۱۹۹۳ بوسیله Patrick Volkerding از لینوکس SSL مشتق شده است. هر توزیع لینوکس برای خود فلسفه ای دارد ، فلسفه ی اسلکور ساده بودن ، پایدار بودن ، کاربرمدار بودن است. و به طور کلی اسلکور برای کسانی است که از یادگیری و تنظیم دقیق سیستم خود لذت می برند. لازم به ذکر است  موقع نصب واسط گرافیکی وجود ندارد.
  12. لینوکس جنتو Gentoo: جنتو لینوکس  نام یکی از توزیع‌های گنو/لینوکس است. نام جنتو از نام نوعی پنگوئن گرفته شده است. این توزیع گنو/لینوکس به شما امکان می‌دهد تقریباً تمام برنامه‌ها را آن طور که خودتان می خواهید کامپایل کنید و بنا بر نیازهایتان آنها را با ابزار جنتو بهینه کنید.  به همین دلیل جنتو یکی از سریع‌ترین توزیع‌های گنو/لینوکس است. توزیع جنتو به علت سرعت زیادش جنتو نام گرفت!  جنتو برای چه کسانی مناسب و برای چه کسانی نامناسب است؟
    در صورتیکه شما کاربری متوسط و یا بهتر از متوسط هستید و علاقه زیادی دارید که بدانید چه در قلب سیستم شما می گذرد و از آن مهمتر دوست دارید همه چیز در کنترل شما باشد جنتو می تواند توزیع ایده آل شما باشد. اگر روحیه ماجراجویی ندارید هم بهتر است از خیر جنتو بگذرید چون تنها نتیجه احتمالی آن سردرد برای شما و همچنین افرادی خواهد بود که پاسخگوی سوالات شما هستند
در پایان بنا به تجربه برای کسانی که مدتها از سیستم عامل ویندوز استفاده کرده اند پیشنهاد میکنم بر اساس اولویت از یکی از توزیع های اوبونتو، لینوکس مینت یا پارسیکس استفاده نمایند. این نظر شخصی من هستش و ممکنه بعضی ها توزیع های دیگری معرفی کنند.
منابع:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر